”VÅR HUVUDUPPGIFT ÄR ATT TILLHANDAHÅLLA INNOVATIVA MEDICINER TILL PATIENTER OCH KUNSKAP OCH SUPPORT TILL LÄKARE. SÄLJARNA ÄR FÖRETRÄDARE FÖR PATIENTERNA, SÄRSKILT DEM SOM INTE HAR TILLGÅNG TILL DE SENASTE MEDICINERNA. DET AVGÖRANDE FÖR OSS ÄR ATT HÅLLA OSS TILL VÅR HUVUDUPPGIFT.”
Företagets prestationsförmåga ökade kraftigt och man klättrade i rankning vad gäller bland annat säljsamtalskvalitet, effektiv support och respons gentemot läkare. Företaget kunde också bibehålla sin globala omsättning trots en stor nedgång på marknaden.
Företagets säljorganisation saknade en bred och väl förankrad strategi. Orsakerna var dels svårigheten att kontrollera att alla säljare spridda i hela landet följde strategin, dels företagets”stuprörsorganisation” med många olika verksamheter. Ännu en svårighet var de stora skillnaderna mellan olika målgrupper (patienter, läkare, försäkringsbolag etc) vad gäller exempelvis priskänslighet och behov av information.
Företaget började med en BSC-pilot (balanserat styrkort) i den centrala säljorganisationen. Sedan infördes BSC för alla säljare, följt av supportfunktioner och regionala avdelningar. Alla styrkort länkar till styrkortet för försäljning och till den strategiska kartan på koncernnivå. Införandeprocessen pågick i tre år genom en serie workshops, coachning av ledningsgruppen, internutbildning med mera.
För att nå ett enastående resultat använde vi våra verktyg och metoder, kombinerat med vår gedigna erfarenhet. Resultatet blev också därefter. Du kan läsa mer om dem här nedan.
Upplever du att ni har en strategi, men att något gör att ni inte kommer framåt? Du är inte ensam. Det är lätt att fastna i strategiska resonemang, men desto svårare att skapa ett systematiserat genomförande med delaktighet och bra uppföljning. Historiskt sett har de flesta företag styrt sin verksamhet utifrån i huvudsak ekonomiska nyckeltal. Men, även om de är viktiga visar de bara vad som redan har hänt, inte vart organisationen är på väg. För att både välja rätt väg och följa den framåt krävs därför en mer balanserad styrning som tar fasta på fler aspekter än ekonomiska nyckeltal. Riktiga balanserade styrkort hjälper till att identifiera vilken information som behövs för att vara säker på att de beslut man fattar stödjer strategin. Balanserat styrkort är alltså ett ledningssystem som kombinerar flera perspektiv och kopplar ihop strategin med mål, mått/KPI och åtgärder. Över hälften av de som säger sig använda BSC-metoderna använder dem dock på fel sätt och får varken de resultat de vill ha eller en ändamålsenlig uppföljningsprocess. Med vår expertis och erfarenhet slipper du att gå den långa vägen till en bättre styrning och uppföljning.
är en metod som hjälper till att skapa en enhetlig och fungerande process från strategiformulering och planering till operativt utförande, uppföljning och eventuell justering av strategin. Modellen består av sex tydliga steg och ger en konkret vägledning som visar om organisationen och medarbetarna verkligen gör det som man bestämt sig för att göra. Några fördelar med modellen är att den har en tydlig terminologi och praxis som gör det enkelt att hålla ”kursen” stadig på lång sikt.
Vi erbjuder nu en helt kostnadsfri analys av er organisations nuvarande strategi. No Strings Attached. Klicka på knappen nedan så hör vi av oss och bokar en tid.
Få en kostnadsfri övergripande analys av era strategiska mål. I analysen hjälper vi er att identifiera risker, och ger förslag på förbättringsmöjligheter.
Alla våra medarbetare har gedigen kunskap inom Kaplan & Nortons olika metoder och verktyg, som BSC (balanserade styrkort), Execution Premium, ABC Kalkylering, strategikartor och planerings- och uppföljningsprocess. Vi är alla även Kaplan-Norton-certifierade och har många års erfarenhet av att implementera koncepten både i svenska och internationella organisationer.